22 augustus 2007

Vandalen doen gemoederen hoog oplopen bij volkstuinders

VOORHOUT – Vandalen hebben weer toegeslagen op de volkstuinvereniging Elsgeest. Op zaterdagochtend omstreeks 04:00 uur gooiden de criminelen ruiten in van tuinhuisjes, vernielden beplantingen en hulpstukken en smeten een compleet huisje in het water. Aan de sporen van het uiteengedreven kroost was duidelijk te zien dat een van de onverlaten in het donker een nat pak had opgelopen omdat hij in de sloot was gesodemieterd. De eigenaren van de volkstuinen zijn laaiend: enkele leden hebben zich bij het bestuur aangemeld om weer ’s nachts te gaan posten.

Door Joep Derksen

Voorzitter Wim Meijles: “Ik hoorde het lawaai op zaterdagochtend en belde de politie. Ze vertelden dat ze snel een auto zouden sturen en ontraadden me sterk dat ik er zelf naar toe ging. Wellicht was dat ook beter, want ik was in alle staten en ik wilde op dat moment dat ik een geweer had!”

Een tuinder grijpt Meijles bij de arm: “Ik kwam hier op half zes vanochtend aanlopen en ik kreeg er de tranen van in mijn ogen toen ik dit vandalisme zag. Dit is al de vierde week achter elkaar!” Een ander verzucht: “Ze hebben een bosmaaier en twee waterpompen van mij in het water gegooid: die kunnen nu nooit meer gebruikt worden!” Meijles zegt tegen de verslaggever: “Ik houd de mensen niet meer lang in de hand, als het zo doorgaat.”

Even later komt burgemeester Sander Schelberg poolshoogte nemen. Hij zegt: “Dit is alweer de zoveelste herhaling van de vernielingen. De politie controleert al meer, want de aanpak van deze criminaliteit heeft onze hoogste prioriteit. Zodra een melding binnenkomt, gaat de politie hier direct naar toe. Dat de gevoelens hoog oplopen kan ik begrijpen, want deze tuintjes zijn vaak het grootste bezit van de mensen. Wel wil ik verzoeken om eventuele acties uiteindelijk aan de politie over te laten, want recht in eigen hand nemen heeft geen zin: daar krijg je alleen maar zelf problemen mee.”

Toon Hoogervorst en Gerrit den Haan zijn een andere mening toegedaan: “Wat je in jaren opbouwt, wordt in een kwartier naar de kloten geholpen. Zet ons maar in als koppel voor de nachtwacht! Dat moet je met vier of zes man doen en niet in je eentje, want die hele troep vandalen moet opgepakt worden. Dit moet afgelopen zijn!”

De secretaris van de volkstuinvereniging Elsgeest, Stan van Oers, reageert hierop: “Ik zou mensen niet willen adviseren het recht in eigen hand te nemen. Je weet niet hoe groot de groep vernielers is en of de nachtwachters zich bij een confrontatie in de hand kunnen houden. Als bestuur willen we niet verantwoordelijk zijn voor als er wat gebeurd.” Over een ding waren Van Oers en Schelberg het eens: “We hebben altijd het sportpark en de recreatie open willen houden, maar we moeten eens met de belanghebbende rond de tafel gaan om te kijken of we deze visie nog altijd hebben.” Van Oers deed er een schepje bovenop: “Op dit moment zou ik het liefste Elsgeest willen afsluiten.”

Geen opmerkingen: