22 augustus 2007

“Laat mij maar lekker mijn ding doen en mooie ontwerpen maken”

Jorry Rosman wint Europese ontwerpwedstrijd

Voorhout – De beste ontwerper van een Valentijnskaart in Europa is de Voorhouter Jorry Rosman. Met zijn digitaal ontworpen Valentijnskaart versloeg hij honderden concurrenten uit 13 landen. Op de kaart ligt een blood elf (uit het spel World of Warcraft: WOW) een tikje uitdagend tussen herfstbladeren, met daaronder de woorden: “Wanna Play?”. De ontwerpwedstrijd was uitgeschreven door het bedrijf Blizzard Entertainment, dat videogames als WOW uitbrengt.

door Joep Derksen

Jorry (19) is pas een half jaar bezig met het digitaal tekenen, concept arts zoals hij het noemt. Hij heeft een roerige tijd achter de rug, want hij beëindigde zijn studie biologie in het eerste jaar en werd daarna aangenomen op de Hogeschool voor Kunsten in Rotterdam, waar hij in september kan beginnen.

Hij houdt zich niet bezig met het WOW-spel, waarvoor de Valentijnskaart is ontworpen: “Het digitaal tekenen is mijn hobby en dat neemt al genoeg van mijn tijd in”. Een vriend van hem attendeerde Jorry echter op de prijsvraag en stimuleerde hem hieraan mee te doen. Jorry wilde wel eens weten wat andere mensen behalve vrienden en familie van zijn concept arts vonden en besloot mee te doen. “De mensen om je heen zeggen: ‘Wat ben je goed!’, maar met deze contest word je werk door onafhankelijke personen beoordeeld.”

Bloemen

Vorige week kreeg hij een enorme bos bloemen en tot Jorry’s grote verrassing bleek dat zijn ontwerp uitgekozen was tot beste digitale valentijnskaart van Europa. Een geweldige prestatie, maar de gelukkige winnaar blijft er heel rustig onder. “Het resultaat was beter dan verwacht, zeker omdat dit de eerste keer was dat ik aan een tekenwedstrijd meedoe.”

Zijn ontwerp, een blood elf, is een van de rassen in het WOW-spel, maar hij heeft het (vrouwelijke) figuur zelf ontworpen en in slechts 20 uur creëerde Jorry de winnende Valentijnskaart! Van tevoren bedacht hij hoe hij de kaart eruit wilde laten zien: “Ik wilde niets doen met hartjes en roze, maar meer inspelen op de interesses van de juryleden, die ongetwijfeld voor het grootste deel mannen zijn. Vandaar ook de wijze waarop de blood elf geportretteerd is en de slogan “Wanna play?”, wat op twee manieren uitgelegd kan worden.

Jorry dankt zijn talent aan zijn oma, daar kwam de familie zo’n vijf jaar geleden achter. Zijn moeder had wat waterverf gekocht en binnen een paar uur had Jorry een prachtige tijger in de jungle geschilderd. Vol bewondering laat zijn trotse moeder het bewuste werkstuk zien tijdens het gesprek. Jorry kijkt naar zijn eigen werk en oordeelt: “Tja, ik ben perfectionistisch en zie honderden dingen die niet goed gegaan zijn.”

Rembrandt

Ongetwijfeld ligt een grote toekomst voor deze concept artist te wachten. Zullen de mensen over 300 jaar nog net zo over hem praten als men nu over Rembrandt spreekt? “Ik wil me absoluut niet vergelijken met Rembrandt, maar het zou wel mooi zijn, inderdaad. Digitale kunst heeft de toekomst en voor de toekomst wil ik mijn eigen stijl ontwikkelen en steeds verrassende ontwerpen maken. Als je het namelijk over een andere boeg gooit, spring je eruit. De mogelijkheden zijn ongelimiteerd en ik hoop dat ik met een mooie portfolio een beetje bekend wordt in de wereld.”

Zijn nieuwe studie begint in september en tot die tijd maakt hij ontwerpen voor particulieren en bedrijven, zoals opdrukken, en ontwerpen voor posters en reclame-uitingen. Maar ook anderen weten hem te vinden: “Iemand wilde een yinyang-tatoeage hebben, met daarop een vrouw als engel en een man als duivel. Deze tekening heb ik ontworpen en hij was laaiend enthousiast en loopt nu met een tattoo van mijn tekening rond. Dat is toch wel een bizar idee.” In tegenstelling tot wellicht veel jongeren is rijk worden niet zijn ideaal: “Laat mij maar lekker mijn ding doen en mooie ontwerpen maken, dan ben ik gelukkig.”

Mensen of bedrijven die geïnteresseerd zijn in het werk van Jorry kunnen met hem contact opnemen:
jorryrosman@hotmail.com of via zijn website: www.jr-artworks.com.

Geen opmerkingen: