Teylingen – De communicatieafdeling van de gemeente draaide vorige week op volle toeren. Alle lokale en regionale media kregen een uitgebreid persbericht waarin de steun beleden werd aan de trekvaart en haar 350-jarig bestaan.
Een citaat: “De gemeente Teylingen geeft het 350-jarig bestaan van de trekvaart financiële steun. Samen met Erfgoedhuis Zuid-Holland, museum De Zwarte Tulp (in Lisse, red.), Cultuurhistorisch Genootschap Duin- en Bollenstreek, diverse fondsen en gemeenten langs de trekvaart worden vanwege het jubileum diverse exposities en culturele en toeristische evenementen tussen Haarlem en Leiden georganiseerd. Om de 350 jaar lange bijdrage van de trekvaart aan de streek te vieren, zijn er diverse activiteiten gepland in het gebied tussen Haarlem en Leiden. De gemeente Teylingen draagt hier financieel aan bij.”
Dit was nog maar een derde van het persbericht, dus als je het belang van een gemeentelijke prestatie afweegt aan de lengte van zo’n bericht, moet het wel een grote financiële aderlating zijn, zo verwacht je dan. Toch staat het bedrag waarmee Teylingen financieel bijdraagt niet genoemd in dat bericht. Hoe zou dat nou komen? Een telefoontje biedt opheldering: de gemeente heeft in haar begroting waarin miljoenen euro’s omgaan een gaatje gevonden van maar liefst 750 euro. Voorwaar! Een hele prestatie!
Nou gaat het natuurlijk om het gebaar en dat is mooi, want een beetje extra aandacht voor de trekvaart mag dit jaar gezien het historische belang en de mogelijke toekomstige toeristische ontwikkelingen van die vaart niet ontbreken. Ook zijn er veel verenigingen die blij zijn met 750 euro.
Maar moet daar dan zoveel poeha over gemaakt worden? Dat lijkt tegenwoordig namelijk een trend in gemeenteland. Zou het kunnen zijn dat er cursussen gegeven worden aan bestuurders en medewerkers waarop verteld wordt om al je successen, hoe klein ook, te communiceren naar de media? Voor de niet zo goede lezer: dat was een retorische vraag die met ‘Ja’ beantwoord kan worden.
Een conclusietipje: natuurlijk mag positief nieuws naar buiten komen en het is voor het bestuur ook fijn om dat te kunnen vertellen, maar doe het dan wel met mate. Of, wat voor de pers dan weer fijn zou zijn: als er negatief nieuws is, pak dan ook breed uit met uitgebreide persberichten die aan alle media verstuurd worden!
22 augustus 2007
De kosten van public relations
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten