22 augustus 2007

‘Managers verdienen te veel en artiesten krijgen wurgcontracten’

Artiest Rob Ronalds spreekt zich uit in interview

VOORHOUT – Niemand minder dan Rob Ronalds, de bekende zanger en entertainer, die grote faam behaalde met zijn optredens in het tv-programma Ab Normaal, trad zaterdag 11 augustus op in Hotel Café Restaurant Boerhaave. Meer dan 250 mensen gingen volledig uit hun dak op zijn vrolijke en swingende muziek. Ronalds is een artiest in hart en nieren en maakt van zijn hart geen moordkuil. Hij vertelt over zijn activiteiten en wat hem bezielt.

Ronalds: “Dit is niet mijn eerste optreden in Voorhout, want met het Pinksterweekend trad ik op in De Tulp. Jaarlijks heb ik zo’n 120 optredens in Nederland, Spanje, Hongarije, Turkije en Oostenrijk. Het is heerlijk om te zingen voor mensen die in vakantiestemming zijn! Daarnaast vind ik het juist heel fijn om op ‘kleine’ locaties op te treden: je bent dan veel meer contact met de mensen. Al is een optreden in het Gelredrome natuurlijk ook een mooie ervaring.”

Veel mensen kennen Ronalds ook van zijn hit ‘Hey baby’ en hij heeft nu een nieuwe single uitgebracht, getiteld ‘Bloed, zweet en de vlieger’. Het lied heeft een tekst die gaat over bloed, zweet en tranen en wordt gecombineerd met de muziek van ‘De vlieger’. Hiermee heeft hij echter de toorn van Rachel Hazes, weduwe van André Hazes opgewekt, want zij wil dat deze plaat uit de handel wordt genomen. Zij heeft hiervoor platenmaatschappijen ingeschakeld om de druk op de zanger op te voeren. Dit stoort Ronalds enigszins: “Ik ben al zoveel jaren bezig en nu lijk ik een hit te gaan scoren en dan wordt het me zo moeilijk gemaakt om de bovenste plaatsen in de hitlijsten te bereiken.” Hij ziet er echter ook de positieve kant van in: “Ik ben nog altijd in voor een duet met Roxeanne Hazes.”

Het artiestenvak zit hem in het bloed en sommige ontwikkelingen ziet hij met lede ogen aan: “Met programma’s als Idols en Popstars krijgt Nederland 14 miljoen zangers en 1 miljoen toehoorders. De winnaars uit deze shows krijgen wurgcontracten, waardoor de managers teveel geld overhouden en de artiesten veel te weinig.”

Zou Ronalds ook zijn eigen real life soap willen hebben? “Mijn vrouw Brigitte ziet dat niet zitten, maar ik zou het wel leuk vinden als dat gebeurde tijdens de 3,5 maand per winter die ik in Oostenrijk doorbreng. Er gebeurt dan genoeg, want naast het optreden verzorg ik bijvoorbeeld ook videoclips voor andere artiesten.”

Voor meer informatie:
www.robronalds.nl.

Geen opmerkingen: