05 februari 2009

“Wij voeren geen campagne tegen fijnstof”

STREEK – “Ik ga niet reageren op de uitlatingen van een individueel persoon.” André van der Vlugt, persvoorlichter voor Greenpeace, stelt dat zijn organisatie geen campagne op fijnstof voert.
Piet Vooren, een ex-longarts, die zijn beroep ruim 40 jaar uitvoerde, vertelde eerder dat hij in zijn professionele carrière nog nooit iemand heeft zien overlijden aan milieuverontreiniging of fijnstof. Het sterfrisico als gevolg van vervuilde lucht is een half procent hoger, terwijl het bij sigarettenrook in de orde van 700% hoger is. Bij sterfte voor fijnstof is geen longkanker aangetroffen, maar wel hartziekten bij als gevolg van fijnstof bij de bevolkingsgroepen die fijnstof inademen. Roept Greenpeace vanwege het voorzorgprincipe op om te waken voor fijnstof? Uit onderzoeken blijkt dat gezonde mensen met een goed dieet geen last hebben van fijnstof.
Van der Vlugt reageert: “Ik wil u voor het onderwerp fijnstof graag doorverwijzen naar de Stichting Milieudefensie. Deze stichting voert een campagne op luchtkwaliteit en ze hebben daar zeker de antwoorden die u zoekt. Ik ga niet reageren op de uitlatingen van een individueel persoon. Ik weet niet wie die man is en in welk verband hij zijn uitspraken heeft gedaan. Wij voeren geen campagne op de fijnstof.” Maar kijkend op uw website is er wel allerlei informatie te vinden over de fijnstof. “Wij praten nooit over gezondheidsproblemen. Ik heb u al gezegd dat u zich maar moet richten op Milieudefensie. Die voeren campagne op de fijnstof en verder heb ik u niets meer te zeggen.”

Geen opmerkingen: